‘Avondje NAC is géén carnavalsvariant op voetbal’

Woord: Redactie SANTOS
Gepost: 11-05-2018
Het boek Avondje NAC was er al en vanaf vrijdag is er ook de film. Het is geen halleluja-film, zegt geestelijk vader en SANTOS-hoofdredacteur Sjoerd Mossou, en verwacht ook geen letterlijke verfilming. Wat het dan wel is? Mossou: “Een documentaire over het fenomeen Avondje NAC: de ontstaansgeschiedenis, de cultuur erachter, hoe het geworden is wat het is. Met heerlijke oude én nieuwe beelden.” En wat nu beter is, het boek of de film, dat mag u zelf bepalen.

Beeld: Marco Magielse

Een documentaire over je boek Avondje NAC. Welja. Had je daar, naast het AD, SANTOS, televisiedingetjes, JEKA 4, de kinderen en jullie voetbalshow Bier & Ballen ook nog tijd voor?
“Gertjan Verbeek zou op zijn Gertjan Verbeeks zeggen: leuke dingen kosten geen energie, die geven energie. Ik moet de grote Gertjan daar gelijk in geven. Bovendien valt het qua tijd nog wel mee met die documentaire, hoor. Je moet het zo zien: regisseuse Ariënne Dozeman en productiebedrijf GIG Creative hebben de film gemaakt. Ik heb vooraf de verhaallijn uitgezet en daarna als het ware over hun schouder meegekeken. Geholpen met keuzes. Welke scènes, locaties en personages waren heel belangrijk, welke wat minder? In de film ben ik de verteller, de voice-over met passages uit het boek.”

Het is geen letterlijke verfilming?
“Nee, en dat kon ook niet. Daarvoor is het boek te persoonlijk, je zou dan acteurs moeten inhuren en de Beatrixstraat moeten nabouwen. Dat werkt niet. De film is een documentaire over het fenomeen Avondje NAC: de ontstaansgeschiedenis, de cultuur erachter, hoe het geworden is wat het is. Met heerlijke oude én nieuwe beelden.”

Het is in Breda de norm geworden: eerst naar het café, dan naar het stadion, en door tot middernacht of nog later.
Sjoerd Mossou

Is dat Avondje NAC nou zo bijzonder?
“Het is op zijn minst een begrip in het Nederlandse voetbal. Iedere voetballiefhebber in Nederlander kent het. Het is bijzonder in die zin dat er geen club is waar voetbal en uitgaan zo met elkaar vervlochten zijn als bij NAC. Het is in Breda de norm geworden: eerst naar het café, dan naar het stadion, en door tot middernacht of nog later. Het Avondje is in 1975 min of meer toevallig zo ontstaan, omdat NAC toen lichtmasten kocht. Toen de eerste lichtwedstrijd tegen Fortuna Düsseldorf enorm in de smaak viel , ging het als eerste club zijn thuiswedstrijden vast op zaterdagavond spelen. In combinatie met de centrale ligging van het oude stadion, werd het een regelrechte hit.”

De carnavalsvariant op voetbal.
“Nee man. Onzin. Ik snap best dat NAC voor onwetenden een gezelligheids- en carnavalsimago heeft. Maar toch is dat onterecht. Het Avondje NAC is tijdens wedstrijden niet alleen maar gezellig, het kan ook rauw, intimiderend of heel cynisch zijn. Het publiek ziet het voetbal niet als iets vrijblijvends, het is juist enorm betrokken. Als het slecht gaat met NAC, of de wedstrijd is kut, dan merk je dat meteen aan de sfeer. Het publiek reageert op het voetbal, bij NAC zingen ze niet om het zingen, zoals die ultra’s van tegenwoordig. Wel loopt iedereen na afloop nog even naar de bar. Eerst zwaar chagrijnig, daarna relativerend.”

Maar gaat dat wel samen, bier drinken en presteren?
“Dat is een heel goede vraag – en dat is ook heel lang een probleem geweest bij NAC. Een trainer als Henk ten Cate ergerde zich kapot aan dat cultuurtje, en begrijpelijk ook wel. Die keerzijde zit ook in de documentaire, de slechte tijden komen uitgebreid aan bod. Het is een liefdesverklaring aan het Avondje, maar we wilden geen halleluja-film maken. Van de andere kant geeft het Avondje de club natuurlijk wel een heel duidelijke, eigen identiteit. Pierre van Hooijdonk zegt dat ook in de film: het is nog steeds de reden dat heel veel spelers voor NAC willen spelen. Voor de sfeer, voor het volle stadion.

Een trainer als Henk ten Cate ergerde zich kapot aan het cultuurtje bij NAC, en begrijpelijk ook wel.
Sjoerd Mossou

De film Avondje NAC gaat vrijdag 11 mei om 21 uur op première op het eerste kanaal van FOX Sports. Het boek nog eens teruglezen? Bestel ’m hier.

Lees ook
Winnen

De meest amateuristische teamfoto van Nederland

SANTOS ging de afgelopen weken op zoek naar de meest amateuristische teamfoto van Nederland. Ruim 150 foto’s werden ingestuurd, daaruit koos onze vakjury elf finalisten. Uiteindelijk mag een ‘outsider’ zich de winnaar noemen.
Beeldreportage

Plastic bierglazen
en vaders en zonen

SANTOS-huisfotograaf Willem de Kam neemt zijn camera het liefst overal mee naartoe, dus ook als hij gaat kijken bij zijn cluppie Feyenoord. Het resultaat is heerlijk herkenbaar voor iedereen die weleens een stadion bezoekt, maar staat tegelijkertijd bol van tegenstellingen. Voor SANTOS selecteerde De Kam vijf van zijn favoriete foto’s van het afgelopen seizoen.
Reportage

Pirlo and
the City

In de relatieve anonimiteit van New York City begon Andrea Pirlo in de Verenigde Staten aan een tweede leven. In sportief opzicht was het geen doorslaand succes, maar dat maakte het niet minder intrigerend. Koen van der Velden, onze man ter plaatse, volgde het spoor van de Maestro in de Big Apple.
Rubriek

SANTOS kijkt
Eredivisie (14)

Volkskrant-journalist Willem Vissers geeft een mooi inkijkje in het leven van iemand die van zijn hobby zijn beroep maakte. “Ik tik veel verslagen van tv, met name uit de Champions League. De laptop staat letterlijk op schoot, in de leunstoel. De wifi is altijd goed, wat je in de stadions nog maar moet afwachten. Koffie erbij, soms een cognacje.”
Overig

Top 15 clubliederen
volgens Leo Blokhuis

Mister Top 2000 en voetballiefhebber Leo Blokhuis stelde een top 15 samen van clubliederen van de huidige eredivisieclubs, inclusief een kleine geschiedschrijving.
Beeldreportage

Twee frikandel
speciaal

Stoffige elftalfoto’s aan de muur. Letterborden. AA’tjes in de koelkast. Rijtje bekers op de plank. Hazes uit de speakers. De stijl van Hollandse voetbalkantines is universeel. SANTOS’ huisfotograaf Willem de Kam legde ze vast, tot in alle uithoeken van Nederland. Een ode aan de voetbalkantine aan de hand van één terugkerende bestelling: twee frikandel speciaal.