Op zoek naar de ‘Kom-maar-op-blik’

Woord: Redactie SANTOS
Gepost: 04-06-2019
De Haarlemse fotografe Nienke Veneboer volgde een seizoen lang het spoor de talenten van de Haarlemse Meiden Voetbal School, op zoek naar de ‘Kom-maar-op-blik’ in hun ogen. “Vaak zie je de passie bij mensen pas op het moment dat ze doen wat ze het liefste doen. Naar die gedrevenheid was ik op zoek.”

Toen Nienke Veneboer (30) hoorde dat er bij haar om de hoek een voetbalschool speciaal voor meiden tussen de 14 en 18 jaar werd opgericht, moest en zou ze erbij zijn. De fotografe uit Haarlem ging er niet op zoek naar de OranjeLeeuwinnen van de toekomst, nee, ze hoopte er terug te zien wat ze al zo vaak op straat zag. “Al sinds de kunstacademie ben ik gefascineerd door meiden uit die leeftijdscategorie; geen kind meer, maar ook nog net geen vrouw. En dan niet zozeer door de meisjesachtige types, maar vooral door de tomboys; de meiden die wel goede sneakers willen dragen, maar niet uren voor de spiegel staan. Hoewel ik als kind een meisje was als zovelen, met blond haar en sproeten en dol op meisjesdingen, keek ik tegelijkertijd enorm op naar vrouwen als Anouk, Shania Twain en die zangeres van The Cardigans (Nina Persson, red.). Niet vanwege hun muziek, maar door wat ze uitstraalden, dat nonchalant-stoere en het rauwe. Dat herken ik heel erg in al die jonge voetbalmeiden die je tegenwoordig zo veel tegenkomt op straat, in net iets te wijde broeken en shirts, tenues die vaak gemaakt zijn voor jongens en niet voor meisjes, op weg naar de training. Ze zijn zich er meestal niet eens van bewust, maar ik vind dat ze superveel kracht uitstralen. Meiden voor wie het misschien helemaal niet vanzelfsprekend is dat ze helemaal voor het voetbal gaan, maar die zich daar niets van aantrekken en gewoon gáán.”

Een prettige bijkomstigheid toen Veneboer eenmaal aan het fotograferen sloeg: de twintig meiden van de Haarlemse voetbalschool waren zich alles behalve bewust van de camera. “Op het begin was het nog even aftasten, maar al snel moest ik opletten dat ik de bal niet tegen m’n hoofd kreeg geschoten. Dat kwam misschien wel doordat ik analoog fotografeer; de jongeren van nu zijn gewend dat ze een foto direct kunnen terugzien in plaats van dat ze moeten wachten tot de rolletjes eindelijk eens zijn ontwikkeld. Omdat ze toch niet direct werden geconfronteerd met het resultaat, vergaten ze op den duur dat ik er stond en dat gaf mij de vrijheid om ze zo puur en nonchalant mogelijk te fotograferen, zelfs als ik ze vroeg te poseren”

Toen ze het resultaat eenmaal onder ogen kregen, verbaasden de voetbalmeiden zich soms over zichzelf. “Zij waren daar gewoon om te voetballen en waren zich totaal niet bewust van die ‘Kom-maar-op-blik’ in hun ogen. Terwijl ik ze zag veranderen van op het eerste oog heel timide naar supergedreven zodra ze eenmaal dat veld opstapten. Precies daar was ik naar op zoek.”

Bezoek de website van Nienke Veneboer voor meer foto’s uit deze serie.

Lees ook
Overig

Ernst Happel
terug in Rotterdam

Wilfried de Jong laat Ernst Happel (1925-1992) voor heel even terugkeren op aarde. “Ach meiner Junge, das war einmal.”
Binnendoor

Danny
Koevermans

“Een goede amateurclub is de ideale samenleving. Als jij niks te doen hebt in je vrije weekeinde en je wilt wat aanspraak, ga je lekker naar je club. Bakkie koffie, beetje kletsen, even de B1 kijken in de ochtend, daarna het eerste, daarna een drankje. In een voetbalkantine kun je altijd terecht.”
SANTOS SPECIAL: 100 JAAR BEKERVOETBAL

Ooit winnen
wij ’m

Voor iedere supporter van een kleine club is de KNVB Beker de heilige graal, een obsessie, de ultieme beloning voor jarenlange trouw. Totdat je – zoals bijna altijd – roemloos wordt uitgeschakeld. Dan wil je er acuut niets meer van weten, van die verdomde beker. Een essay van Sjoerd Mossou.
SANTOS #04: DE KLASSIEKER

Allebei rood-wit,
toch oneindig anders

Ajax en Feyenoord koesteren hun zo herkenbare clubtenue, beroemd tot in alle uithoeken van de wereld. Maar wat vertelt het shirt over de identiteit van beide clubs – en wat over De Klassieker? Op zoek naar sentiment, smaak en schoonheid.
Reconstructie

Feyenoorder Cruijff
en de vier
klassiekers

Juist in het seizoen (1983-1984) dat Ajax en Feyenoord vier keer tegen elkaar speelden, kwam Johan Cruijff uit voor de club uit Rotterdam. Een reconstructie van het klassieke kwartet door de ogen van directbetrokkenen.
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

De dribbelkunst van
Lionel Messi
volgens Jan Mulder

Probeer de ongeëvenaarde dribbelkunst van Lionel Andrés Messi eens groots te duiden, vroeg SANTOS aan Jan Mulder. Dat lukte met verve, al vond Jan zelf van niet. “Messi heeft ons dribbels geschonken die je met de uitvinding van Johannes Gutenberg, en Laurens Janszoon Coster zo u wilt, niet kunt duiden aan de nabestaanden van SANTOS-lezers. Je moet het hebben gezien.”