Shirtje kijken: AC Milan

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 23-05-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer het shirt dat AC Milan droeg in het seizoen 2016-2017. Een duur ding, zo blijkt. “Dat compenseren ze bij adidas wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Tuurlijk, zoals zoveel mensen houd ik ook heel erg van de old school uit de jaren 80 en 90, maar tegenwoordig worden er evengoed heel veel toffe shirts gemaakt. Kijk maar naar dit shirt van AC Milan uit het seizoen 2016-2017. Het mooiste shirt van adidas dat ik in tijden heb gezien. Vaak kiezen ze bij adidas voor overdreven inserts en wat goedkoper materiaal, maar dit shirt is juist heel puur en van de allerhoogste kwaliteit. De zwarte broek en sokken maken het helemaal af; het lijkt bijna alsof die strepen zó uit de broek komen gelopen. Wel jammer van die zwarte achterkant.”

Het detail

“Die strepen die eindigen als verfdruipers vallen natuurlijk direct op. Ik dacht eerst dat het geprint was, maar het blijkt dus geweven van twee verschillende kleuren draad, waardoor het heel mooi in elkaar overloopt. Heel ingewikkeld én kostbaar om te maken, wat het voor producent adidas tot heel dure shirts maakt. Wie daarvoor betaalt? Het merk zelf, de winstmarge op deze shirts is wat kleiner. Of dat uitmaakt voor zo’n merk? Ach, een bijzonder shirt als dit verkoopt ook weer beter. En Milan is heel belangrijk voor adidas hè, dat compenseren ze wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Ook goed aan dit shirt: de lijnen zijn dun, en dus zijn er lekker veel strepen. Dat vind ik belangrijk in dit geval, een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club. Was vroeger ook zo bij die prachtige Kappa-shirts waarin Gullit, Van Basten en Rijkaard speelden. Waarom clubs zo vaak variëren met dat aantal strepen? Tsja, mensen kopen shirts alleen als ze anders zijn. Daarom speelde Barcelona een paar seizoen geleden zelfs met horizontale strepen in plaats van verticale. Dat vond ik echt belachelijk, overigens. Ik ben wel zo conservatief dat ik vind dat je als ontwerper moet vasthouden aan de clubidentiteit. Wees creatief, je kunt ook verschil maken op een andere manier. Zoals in het geval van Milan dus, met die geweven verfdruipers.”

Trivia

“Afgelopen seizoen speelde AC Milan voor het laatst in adidas, vanaf komend seizoen is Puma de sponsor. Daar zal Milan ook wel weer een van de toppers zijn, dat zullen ze eisen. Het zijn Milanezen hè, die gaan áltijd goed gekleed. Dat geldt voor bijna alle Italiaanse ploegen, trouwens. Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, ze nemen geen genoegen met goedkoop spul.” Lachend: “Dat zal wel de reden zijn dat m’n verzameling zoveel Italiaanse shirts telt.”

Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, Italianen nemen geen genoegen met goedkoop spul.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
Rubriek

Shirtje kijken:
FC Twente

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”
Reportage

Pirlo and
the City

In de relatieve anonimiteit van New York City begon Andrea Pirlo in de Verenigde Staten aan een tweede leven. In sportief opzicht was het geen doorslaand succes, maar dat maakte het niet minder intrigerend. Koen van der Velden, onze man ter plaatse, volgde het spoor van de Maestro in de Big Apple.
Interview

Schoenen. Bal.
Veldje. Liefde.

Schoenen, een bal, een veld. Meer heeft een geboren voetballer niet nodig. Op verzoek van SANTOS vertelt Robin van Persie alles over de heilige drie-eenheid.
Beeldreportage

City vóór
de sjeik

Als vermaard rockfotograaf portretteerde Kevin Cummins (Manchester, 1953) de grootste muziekhelden op aarde, van Ian Curtis tot Mick Jagger en van Oasis tot The Smiths. De gezworen Manchester City-supporter maakte in 2003 óók een van de mooiste voetbalfotoboeken ooit: We’re not really here, over het laatste seizoen van City in Maine Road, het oude stadion in de volksbuurt Moss Side.
Interview

Het mooiste voetbal
volgens Dennis Bergkamp

Dennis Bergkamp, icoon van het kunstzinnige voetbal, neemt plaats op de praatstoel. Wie inspireerden de jonge Dennis? Wie vervoeren de huidige Bergkamp? “Kopieergedrag ergert me, kopiëren leidt tot mislukken, omdat een kopie nooit zo goed is als het origineel.”
Reportage

Op pad met
lotingkoning
Heinrich Welling

Eigenlijk is Heinrich Welling competitieplanner en coördinator wedstrijdzaken bij de KNVB, maar Nederland kent hem als de snordragende ‘baas der balletjes’ tijdens bekerlotingen. Hij doet ze overal in het land, ook voor jeugdcups, ruim twintig keer per seizoen. “Roep het maar lekker hard, Mathijs!”