Shirtje kijken: AC Milan

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 23-05-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer het shirt dat AC Milan droeg in het seizoen 2016-2017. Een duur ding, zo blijkt. “Dat compenseren ze bij adidas wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Tuurlijk, zoals zoveel mensen houd ik ook heel erg van de old school uit de jaren 80 en 90, maar tegenwoordig worden er evengoed heel veel toffe shirts gemaakt. Kijk maar naar dit shirt van AC Milan uit het seizoen 2016-2017. Het mooiste shirt van adidas dat ik in tijden heb gezien. Vaak kiezen ze bij adidas voor overdreven inserts en wat goedkoper materiaal, maar dit shirt is juist heel puur en van de allerhoogste kwaliteit. De zwarte broek en sokken maken het helemaal af; het lijkt bijna alsof die strepen zó uit de broek komen gelopen. Wel jammer van die zwarte achterkant.”

Het detail

“Die strepen die eindigen als verfdruipers vallen natuurlijk direct op. Ik dacht eerst dat het geprint was, maar het blijkt dus geweven van twee verschillende kleuren draad, waardoor het heel mooi in elkaar overloopt. Heel ingewikkeld én kostbaar om te maken, wat het voor producent adidas tot heel dure shirts maakt. Wie daarvoor betaalt? Het merk zelf, de winstmarge op deze shirts is wat kleiner. Of dat uitmaakt voor zo’n merk? Ach, een bijzonder shirt als dit verkoopt ook weer beter. En Milan is heel belangrijk voor adidas hè, dat compenseren ze wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Ook goed aan dit shirt: de lijnen zijn dun, en dus zijn er lekker veel strepen. Dat vind ik belangrijk in dit geval, een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club. Was vroeger ook zo bij die prachtige Kappa-shirts waarin Gullit, Van Basten en Rijkaard speelden. Waarom clubs zo vaak variëren met dat aantal strepen? Tsja, mensen kopen shirts alleen als ze anders zijn. Daarom speelde Barcelona een paar seizoen geleden zelfs met horizontale strepen in plaats van verticale. Dat vond ik echt belachelijk, overigens. Ik ben wel zo conservatief dat ik vind dat je als ontwerper moet vasthouden aan de clubidentiteit. Wees creatief, je kunt ook verschil maken op een andere manier. Zoals in het geval van Milan dus, met die geweven verfdruipers.”

Trivia

“Afgelopen seizoen speelde AC Milan voor het laatst in adidas, vanaf komend seizoen is Puma de sponsor. Daar zal Milan ook wel weer een van de toppers zijn, dat zullen ze eisen. Het zijn Milanezen hè, die gaan áltijd goed gekleed. Dat geldt voor bijna alle Italiaanse ploegen, trouwens. Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, ze nemen geen genoegen met goedkoop spul.” Lachend: “Dat zal wel de reden zijn dat m’n verzameling zoveel Italiaanse shirts telt.”

Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, Italianen nemen geen genoegen met goedkoop spul.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014.
Lees ook
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van FC Utrecht
in 51 foto’s

Fotograaf en stadionfetisjist Marco Magielse reist deze maanden langs de achttien Eredivisie-stadions om ze op geheel eigen wijze vast te leggen. Dit keer Stadion Galgenwaard van FC Utrecht zoals je het nog niet eerder zag.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van FC Utrecht:
de Galgenwaard als huiskamer

Op zoek naar de ziel van onze achttien Eredivisie-stadions vragen SANTOS en de Eredivisie CV een legertje insiders, van een beetje bekend tot heel bekend, wat hun club voor hen betekent. Jean-Paul Rison (1990), bekend van het voetbalpraatprogramma FC Afkicken en nu werkzaam voor Eurosport, bezocht zo’n 150 stadions in een stuk of 10 landen, maar uiteindelijk gaat er voor hem niets boven de Galgenwaard.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

21 redenen om
SANTOS #09
in huis te halen

Wij van SANTOS houden van stadioncultuur, van samen in hetzelfde vak, van samen lachen en samen huilen, van hopen tegen beter weten in. We vonden het de hoogste tijd om die liefde op papier te zetten, de hoogste tijd voor SANTOS #09 dus.
Reportage

Welcome to Madchester

Nergens zijn voetbal en popmuziek zo verweven als in Manchester, de stad van City en United, maar ook van Oasis, The Stone Roses, New Order en andere bands. Hoe is die jaloersmakende verstrengeling ontstaan? We gingen in ‘Madchester’ op zoek naar het antwoord, van de pubs in Ancoats tot in het slaperige Moston.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van De Graafschap
in 59 foto’s

Fotograaf en stadionfetisjist Marco Magielse reist deze maanden langs de achttien Eredivisie-stadions om ze op geheel eigen wijze vast te leggen. Vandaag De Vijverberg van De Graafschap op op z’n aller-, allermooist.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van De Graafschap:
prijzenkast vol verhalen

Op zoek naar de ziel van onze achttien Eredivisie-stadions vragen SANTOS en de Eredivisie CV een legertje insiders, van een beetje bekend tot heel bekend, wat hun club voor hen betekent. Vandaag Sjoerd Weikamp, lid van de Raad van Commissarissen van De Graafschap en bovenal supporter.