Shirtje kijken: AC Milan

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 23-05-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer het shirt dat AC Milan droeg in het seizoen 2016-2017. Een duur ding, zo blijkt. “Dat compenseren ze bij adidas wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Tuurlijk, zoals zoveel mensen houd ik ook heel erg van de old school uit de jaren 80 en 90, maar tegenwoordig worden er evengoed heel veel toffe shirts gemaakt. Kijk maar naar dit shirt van AC Milan uit het seizoen 2016-2017. Het mooiste shirt van adidas dat ik in tijden heb gezien. Vaak kiezen ze bij adidas voor overdreven inserts en wat goedkoper materiaal, maar dit shirt is juist heel puur en van de allerhoogste kwaliteit. De zwarte broek en sokken maken het helemaal af; het lijkt bijna alsof die strepen zó uit de broek komen gelopen. Wel jammer van die zwarte achterkant.”

Het detail

“Die strepen die eindigen als verfdruipers vallen natuurlijk direct op. Ik dacht eerst dat het geprint was, maar het blijkt dus geweven van twee verschillende kleuren draad, waardoor het heel mooi in elkaar overloopt. Heel ingewikkeld én kostbaar om te maken, wat het voor producent adidas tot heel dure shirts maakt. Wie daarvoor betaalt? Het merk zelf, de winstmarge op deze shirts is wat kleiner. Of dat uitmaakt voor zo’n merk? Ach, een bijzonder shirt als dit verkoopt ook weer beter. En Milan is heel belangrijk voor adidas hè, dat compenseren ze wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Ook goed aan dit shirt: de lijnen zijn dun, en dus zijn er lekker veel strepen. Dat vind ik belangrijk in dit geval, een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club. Was vroeger ook zo bij die prachtige Kappa-shirts waarin Gullit, Van Basten en Rijkaard speelden. Waarom clubs zo vaak variëren met dat aantal strepen? Tsja, mensen kopen shirts alleen als ze anders zijn. Daarom speelde Barcelona een paar seizoen geleden zelfs met horizontale strepen in plaats van verticale. Dat vond ik echt belachelijk, overigens. Ik ben wel zo conservatief dat ik vind dat je als ontwerper moet vasthouden aan de clubidentiteit. Wees creatief, je kunt ook verschil maken op een andere manier. Zoals in het geval van Milan dus, met die geweven verfdruipers.”

Trivia

“Afgelopen seizoen speelde AC Milan voor het laatst in adidas, vanaf komend seizoen is Puma de sponsor. Daar zal Milan ook wel weer een van de toppers zijn, dat zullen ze eisen. Het zijn Milanezen hè, die gaan áltijd goed gekleed. Dat geldt voor bijna alle Italiaanse ploegen, trouwens. Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, ze nemen geen genoegen met goedkoop spul.” Lachend: “Dat zal wel de reden zijn dat m’n verzameling zoveel Italiaanse shirts telt.”

Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, Italianen nemen geen genoegen met goedkoop spul.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014.
Lees ook
Rubriek

Lulkoek: Duitsers scoren
altijd in de laatste minuut

Michel Abbink, alias @sportzeloot, ontrafelt mythes, kraakt clichés en licht tegels. Deze keer analyseert hij de stelling die in het collectief geheugen is gegrift, en na Duitsland-Zweden weer overal opdook: Duitsers scoren altijd in de laatste minuut.
SANTOS #05: SING WHEN YOU'RE WINNING

De (on)zin van
het volkslied

Het volkslied. Meezingen of niet? En hoe dan? Een beetje spottend of juist voluit? En, niet onbelangrijk: wat valt er nou eigenlijk mee te winnen? Onze (ervarings)deskundige Jan Mulder geeft de antwoorden.
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

Russische
roulette

In een WK-gids met alle teams en zo'n handig uitklapbaar speelschema hadden we geen zin in. Maar natúúrlijk gaat het in SANTOS #08 ook over het WK. Wat dachten jullie dan, met Lionel Messi als rode draad? Dit WK móét het gebeuren voor hem. SANTOS-hoofdredacteur Bart Vlietstra, in zijn vrije tijd verwoed verzamelaar van alternatieve voetbalplaatjes, blikte alvast vooruit aan de hand van zijn Tschuttiheftli-stickeralbum.
Rubriek

Shirtje kijken:
Chelsea

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer een exemplaar van Chelsea, het Umbro-thuisshirt uit de periode 1995-1997. “Het ultieme jarennegentigshirt.”
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

Frenkie de Jong, de grootste Messi-fan van de Eredivisie

Voor SANTOS #08, een eerbetoon aan Lionel Messi, gingen we op bezoek bij Frenkie de Jong (21), naast middenvelder van Ajax waarschijnlijk de grootste Messi-fan van de hele Eredivisie. Dat was op donderdag 26 april, toen van interesse van FC Barcelona nog niets bekend was. “Natuurlijk zou ik met Messi willen spelen. Hij is bijna 31. Ik moet opschieten, haha.”
Reportage

Diego was
hier

Nooit speelde hij voor of tegen een Nederlandse club. Oftewel: de wonderlijke geschiedenis van Diego Maradona en Nederland.