Shirtje kijken: AC Milan

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 23-05-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer het shirt dat AC Milan droeg in het seizoen 2016-2017. Een duur ding, zo blijkt. “Dat compenseren ze bij adidas wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Tuurlijk, zoals zoveel mensen houd ik ook heel erg van de old school uit de jaren 80 en 90, maar tegenwoordig worden er evengoed heel veel toffe shirts gemaakt. Kijk maar naar dit shirt van AC Milan uit het seizoen 2016-2017. Het mooiste shirt van adidas dat ik in tijden heb gezien. Vaak kiezen ze bij adidas voor overdreven inserts en wat goedkoper materiaal, maar dit shirt is juist heel puur en van de allerhoogste kwaliteit. De zwarte broek en sokken maken het helemaal af; het lijkt bijna alsof die strepen zó uit de broek komen gelopen. Wel jammer van die zwarte achterkant.”

Het detail

“Die strepen die eindigen als verfdruipers vallen natuurlijk direct op. Ik dacht eerst dat het geprint was, maar het blijkt dus geweven van twee verschillende kleuren draad, waardoor het heel mooi in elkaar overloopt. Heel ingewikkeld én kostbaar om te maken, wat het voor producent adidas tot heel dure shirts maakt. Wie daarvoor betaalt? Het merk zelf, de winstmarge op deze shirts is wat kleiner. Of dat uitmaakt voor zo’n merk? Ach, een bijzonder shirt als dit verkoopt ook weer beter. En Milan is heel belangrijk voor adidas hè, dat compenseren ze wel met clubs die lager in de pikorde staan, zoals – helaas – Ajax. Dat nieuwe uit-shirt is gewoon een standaardmodelletje en dus veel goedkoper.”

Een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Ook goed aan dit shirt: de lijnen zijn dun, en dus zijn er lekker veel strepen. Dat vind ik belangrijk in dit geval, een Milan-shirt móét minimaal vier strepen hebben. Dat hoort bij de identiteit van de club. Was vroeger ook zo bij die prachtige Kappa-shirts waarin Gullit, Van Basten en Rijkaard speelden. Waarom clubs zo vaak variëren met dat aantal strepen? Tsja, mensen kopen shirts alleen als ze anders zijn. Daarom speelde Barcelona een paar seizoen geleden zelfs met horizontale strepen in plaats van verticale. Dat vond ik echt belachelijk, overigens. Ik ben wel zo conservatief dat ik vind dat je als ontwerper moet vasthouden aan de clubidentiteit. Wees creatief, je kunt ook verschil maken op een andere manier. Zoals in het geval van Milan dus, met die geweven verfdruipers.”

Trivia

“Afgelopen seizoen speelde AC Milan voor het laatst in adidas, vanaf komend seizoen is Puma de sponsor. Daar zal Milan ook wel weer een van de toppers zijn, dat zullen ze eisen. Het zijn Milanezen hè, die gaan áltijd goed gekleed. Dat geldt voor bijna alle Italiaanse ploegen, trouwens. Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, ze nemen geen genoegen met goedkoop spul.” Lachend: “Dat zal wel de reden zijn dat m’n verzameling zoveel Italiaanse shirts telt.”

Of ze nu bovenin of onderin meedraaien, Italianen nemen geen genoegen met goedkoop spul.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014.
Lees ook
Column

Mulder bemint:
Robert Schlienz

Als Wehrmacht-soldaat werd Robert Schlienz geraakt door een Russische kogel, maar de grootste schade liep hij op bij een auto-ongeluk ná de Tweede Wereldoorlog: hij verloor een arm. Hij liet zich er niet door tegenhouden.
Reportage

Trauma’s te lijf
bij Mamio 5

In het vijfde elftal van de Groningse amateurclub Mamio spelen bijna louter gevluchte Eritreeërs. Ze zijn gaan voetballen om te integreren, en ‘om niet gek te worden’. SANTOS bezocht de thuiswedstrijd tegen Groen Geel 7.
Reportage

De cult van
de Cosmos

De glorietijden van de New York Cosmos zouden herleven op de campus van Hofstra University, maar het lijkt niet te lukken. New York kijkt naar New York City FC en de New York Red Bulls, terwijl de Cosmos gevangen zit op ‘niveau twee’. De club van de toekomst is een herinnering geworden.
Overig

Eusébio en het
zout van de traan

Wilfried de Jong brengt in elk nummer van SANTOS een ode aan een overleden voetballegende door hem voor een dag terug te halen naar aarde. Deze keer spreekt de Portugees Eusébio (1942-2014) af met zijn nog springlevende opvolger Cristiano Ronaldo.
SANTOS #10: SANTOS Voetbalreisgids

Handboek voor de ideale voetbaltrip

Wat zijn de tofste steden en regio’s voor een ideaal voetbalweekendje? Waar vind je de beste pubs, of die ene obscure snackbar van een beroemde oud-speler? In welke steden vind je glamour en glorie, maar ook pure cult? Hoe kom je aan kaartjes? Kun je met je vrienden het beste naar Londen, of misschien toch naar Liverpool?
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van de Eredivisie in 18 foto’s

Of hij misschien zin had om voor SANTOS en de Eredivisie CV de ziel van onze eigen, schitterende Eredivisie in beeld te brengen, vroegen we een paar maanden geleden aan fotograaf annex stadionfetisjist Marco Magielse. We waren nog niet uitgesproken, of Magielse zat al in de auto. Zo’n 4.500 kilometer en 18 stadions verder wilde hij eigenlijk nog niet stoppen, maar helaas, de Eredivisie-huizen waren op. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Daarom, nog 18 keer: een kijkje in de ziel van de Eredivisie door de lens van de misschien wel beste voetbalcultuurfotograaf van Nederland.