Shirtje kijken: Chelsea

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 15-06-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer een exemplaar van Chelsea, het Umbro-thuisshirt uit de periode 1995-1997. “Het ultieme jarennegentigshirt.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“In dit shirt speelde Chelsea twee jaar, toen shirts nog langer dan één seizoen meegingen. Het is een simpel, maar tegelijkertijd prachtig shirt. Het heeft echt alles dat bij een jarennegentigshirt hoort: die glimmende draad, de felle kleuren, korte mouwen, een heel groot clublogo, een ribkraag en om het af te maken zo’n knoopje dat eigenlijk helemaal geen functie heeft.”

Het detail

“Het shirt wordt nog eens extra iconisch door de bedrukking. Achterop de naam van Gullit, voorop Coors, dat biermerk. Shirtreclame is een noodzakelijk kwaad, maar het kan een shirt juist ook extra karakter geven en dat is hier wel goed gelukt. TDK bij Ajax is daar ook een goed voorbeeld van.”
“Dat logo van Chelsea bevalt me trouwens ook wel. Ze hebben daar door de jaren heen geregeld van logo gewisseld; vroeger en ook nu weer hebben ze een logo met een heraldische leeuw, op dit shirt is de leeuw juist wat realistischer. Die had van mij best nog wat gedetailleerder gemogen.”

Shirtreclame is een noodzakelijk kwaad, maar het kan een shirt juist ook extra karakter geven.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Je zou het misschien niet verwachten van een club die bekend staat om het smijten met geld, maar wat betreft het shirt is Chelsea juist heel traditioneel. Sterker, Chelsea is een van de weinige clubs uit Engeland die de oorspronkelijke clubkleuren altijd trouw is gebleven. Dat kunnen ze bij bijvoorbeeld Manchester United, waar ze ook nog in het groen en geel hebben gespeeld, niet zeggen. Het lichtblauw - of eigenlijk: Eton blue, begin 20ste eeuw uitgekozen door toenmalig eigenaar Lord Cadogan - werd gebruikt door de paardenracers van het nabijgelegen Eton College en was destijds in het voetbal vrij zeldzaam als clubkleur. Na twee jaar is dat blauw wat donkerder geworden, maar vervolgens is er nooit meer aan getornd. Ook de klassieke gele, witte en soms rode accenten zijn niet zomaar gekozen, maar refereren allemaal aan de wijk Chelsea of Eton College.”

Trivia

“Achterop staat de naam van Ruud Gullit, het is een van de laatste shirts die hij als voetballer droeg. Hij werd destijds naar Chelsea gehaald door Ken Bates, een investeerder, zoals Chelsea in de loop der jaren zoveel rijke clubeigenaren heeft gehad. Gullit speelde er voornamelijk als ‘sweeper’, achter de verdediging dus, en was er natuurlijk ook nog even speler-coach. Ik heb hem weleens over dit shirt gesproken en hoewel hij er niet veel succes in heeft gehad, vindt-ie het wel een heel tof shirt. Het is niet zijn favoriet overigens, dat is toch echt dat van Sampdoria. Dat snap ik wel, maar daarover een andere keer meer.”

Ruud Gullit vindt dit een heel tof shirt, maar het is niet zijn favoriet.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Eerder besprak hij in deze rubriek de shirts van AC Milan en Frankrijk.
Lees ook
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van FC Utrecht
in 51 foto’s

Fotograaf en stadionfetisjist Marco Magielse reist deze maanden langs de achttien Eredivisie-stadions om ze op geheel eigen wijze vast te leggen. Dit keer Stadion Galgenwaard van FC Utrecht zoals je het nog niet eerder zag.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van FC Utrecht:
de Galgenwaard als huiskamer

Op zoek naar de ziel van onze achttien Eredivisie-stadions vragen SANTOS en de Eredivisie CV een legertje insiders, van een beetje bekend tot heel bekend, wat hun club voor hen betekent. Jean-Paul Rison (1990), bekend van het voetbalpraatprogramma FC Afkicken en nu werkzaam voor Eurosport, bezocht zo’n 150 stadions in een stuk of 10 landen, maar uiteindelijk gaat er voor hem niets boven de Galgenwaard.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

21 redenen om
SANTOS #09
in huis te halen

Wij van SANTOS houden van stadioncultuur, van samen in hetzelfde vak, van samen lachen en samen huilen, van hopen tegen beter weten in. We vonden het de hoogste tijd om die liefde op papier te zetten, de hoogste tijd voor SANTOS #09 dus.
Reportage

Welcome to Madchester

Nergens zijn voetbal en popmuziek zo verweven als in Manchester, de stad van City en United, maar ook van Oasis, The Stone Roses, New Order en andere bands. Hoe is die jaloersmakende verstrengeling ontstaan? We gingen in ‘Madchester’ op zoek naar het antwoord, van de pubs in Ancoats tot in het slaperige Moston.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van De Graafschap
in 59 foto’s

Fotograaf en stadionfetisjist Marco Magielse reist deze maanden langs de achttien Eredivisie-stadions om ze op geheel eigen wijze vast te leggen. Vandaag De Vijverberg van De Graafschap op op z’n aller-, allermooist.
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van De Graafschap:
prijzenkast vol verhalen

Op zoek naar de ziel van onze achttien Eredivisie-stadions vragen SANTOS en de Eredivisie CV een legertje insiders, van een beetje bekend tot heel bekend, wat hun club voor hen betekent. Vandaag Sjoerd Weikamp, lid van de Raad van Commissarissen van De Graafschap en bovenal supporter.