Shirtje kijken: Chelsea

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 15-06-2018
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer een exemplaar van Chelsea, het Umbro-thuisshirt uit de periode 1995-1997. “Het ultieme jarennegentigshirt.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“In dit shirt speelde Chelsea twee jaar, toen shirts nog langer dan één seizoen meegingen. Het is een simpel, maar tegelijkertijd prachtig shirt. Het heeft echt alles dat bij een jarennegentigshirt hoort: die glimmende draad, de felle kleuren, korte mouwen, een heel groot clublogo, een ribkraag en om het af te maken zo’n knoopje dat eigenlijk helemaal geen functie heeft.”

Het detail

“Het shirt wordt nog eens extra iconisch door de bedrukking. Achterop de naam van Gullit, voorop Coors, dat biermerk. Shirtreclame is een noodzakelijk kwaad, maar het kan een shirt juist ook extra karakter geven en dat is hier wel goed gelukt. TDK bij Ajax is daar ook een goed voorbeeld van.”
“Dat logo van Chelsea bevalt me trouwens ook wel. Ze hebben daar door de jaren heen geregeld van logo gewisseld; vroeger en ook nu weer hebben ze een logo met een heraldische leeuw, op dit shirt is de leeuw juist wat realistischer. Die had van mij best nog wat gedetailleerder gemogen.”

Shirtreclame is een noodzakelijk kwaad, maar het kan een shirt juist ook extra karakter geven.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Je zou het misschien niet verwachten van een club die bekend staat om het smijten met geld, maar wat betreft het shirt is Chelsea juist heel traditioneel. Sterker, Chelsea is een van de weinige clubs uit Engeland die de oorspronkelijke clubkleuren altijd trouw is gebleven. Dat kunnen ze bij bijvoorbeeld Manchester United, waar ze ook nog in het groen en geel hebben gespeeld, niet zeggen. Het lichtblauw - of eigenlijk: Eton blue, begin 20ste eeuw uitgekozen door toenmalig eigenaar Lord Cadogan - werd gebruikt door de paardenracers van het nabijgelegen Eton College en was destijds in het voetbal vrij zeldzaam als clubkleur. Na twee jaar is dat blauw wat donkerder geworden, maar vervolgens is er nooit meer aan getornd. Ook de klassieke gele, witte en soms rode accenten zijn niet zomaar gekozen, maar refereren allemaal aan de wijk Chelsea of Eton College.”

Trivia

“Achterop staat de naam van Ruud Gullit, het is een van de laatste shirts die hij als voetballer droeg. Hij werd destijds naar Chelsea gehaald door Ken Bates, een investeerder, zoals Chelsea in de loop der jaren zoveel rijke clubeigenaren heeft gehad. Gullit speelde er voornamelijk als ‘sweeper’, achter de verdediging dus, en was er natuurlijk ook nog even speler-coach. Ik heb hem weleens over dit shirt gesproken en hoewel hij er niet veel succes in heeft gehad, vindt-ie het wel een heel tof shirt. Het is niet zijn favoriet overigens, dat is toch echt dat van Sampdoria. Dat snap ik wel, maar daarover een andere keer meer.”

Ruud Gullit vindt dit een heel tof shirt, maar het is niet zijn favoriet.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Eerder besprak hij in deze rubriek de shirts van AC Milan en Frankrijk.
Lees ook
Column

Mulder bemint:
Robert Schlienz

Als Wehrmacht-soldaat werd Robert Schlienz geraakt door een Russische kogel, maar de grootste schade liep hij op bij een auto-ongeluk ná de Tweede Wereldoorlog: hij verloor een arm. Hij liet zich er niet door tegenhouden.
Reportage

Trauma’s te lijf
bij Mamio 5

In het vijfde elftal van de Groningse amateurclub Mamio spelen bijna louter gevluchte Eritreeërs. Ze zijn gaan voetballen om te integreren, en ‘om niet gek te worden’. SANTOS bezocht de thuiswedstrijd tegen Groen Geel 7.
Reportage

De cult van
de Cosmos

De glorietijden van de New York Cosmos zouden herleven op de campus van Hofstra University, maar het lijkt niet te lukken. New York kijkt naar New York City FC en de New York Red Bulls, terwijl de Cosmos gevangen zit op ‘niveau twee’. De club van de toekomst is een herinnering geworden.
Overig

Eusébio en het
zout van de traan

Wilfried de Jong brengt in elk nummer van SANTOS een ode aan een overleden voetballegende door hem voor een dag terug te halen naar aarde. Deze keer spreekt de Portugees Eusébio (1942-2014) af met zijn nog springlevende opvolger Cristiano Ronaldo.
SANTOS #10: SANTOS Voetbalreisgids

Handboek voor de ideale voetbaltrip

Wat zijn de tofste steden en regio’s voor een ideaal voetbalweekendje? Waar vind je de beste pubs, of die ene obscure snackbar van een beroemde oud-speler? In welke steden vind je glamour en glorie, maar ook pure cult? Hoe kom je aan kaartjes? Kun je met je vrienden het beste naar Londen, of misschien toch naar Liverpool?
SANTOS #09: NAAR HET STADION

De ziel van de Eredivisie in 18 foto’s

Of hij misschien zin had om voor SANTOS en de Eredivisie CV de ziel van onze eigen, schitterende Eredivisie in beeld te brengen, vroegen we een paar maanden geleden aan fotograaf annex stadionfetisjist Marco Magielse. We waren nog niet uitgesproken, of Magielse zat al in de auto. Zo’n 4.500 kilometer en 18 stadions verder wilde hij eigenlijk nog niet stoppen, maar helaas, de Eredivisie-huizen waren op. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Daarom, nog 18 keer: een kijkje in de ziel van de Eredivisie door de lens van de misschien wel beste voetbalcultuurfotograaf van Nederland.