Shirtje kijken: FC Twente

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 22-05-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Liona presenteert zich als the first female soccer brand en is kledingsponsor van onder andere de Eredivisie-clubs VV Alkmaar, ADO Den Haag en FC Twente. De shirts zijn speciaal op maat gesneden van vrouwen, wat meer getailleerd dus. Dat is volgens mij goed gelukt, de snit is gewoon goed. Er is wat mij betreft wel een belangrijke ‘maar’: het materiaal. Dit shirt zit vol met lycra, waardoor het superstrak is. Dat is helemaal niet nodig; je had ook prima met polyesters kunnen werken, die kun je ook tailleren en snijden naar een vrouwenlichaam. Je wil het vrouwenvoetbal toch serieus nemen? Waarom dan zo’n stretchy, semisexy shirt? Dat zit heus niet lekkerder of zo. Misschien was het een vraag van FC Twente hoor, maar als ontwerper snap ik het niet zo.”

Het detail

“Boven de witte balk zie je een goudkleurig randje, dat heeft niets met FC Twente zelf te maken, maar alles met het merk Liona. Dat goud is namelijk de huiskleur van Liona. Om het af te maken is aan het einde van die rand ook nog eens zo’n piepklein leeuwenstaartje gestikt, zoals je ook in het logo van Liona ziet. Stoer dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, dan druk je als merk écht je stempel op een shirt.”

De geschiedenis

“Toen het merk zich eind 2015 presenteerde, kon het rekenen op veel bijval uit de voetbalwereld. ‘Eindelijk iets voor vrouwen’, werd gezegd. Dat is niet helemaal terecht: merken als adidas en Nike ontwikkelen al sinds 2010 meer getailleerde shirts speciaal voor vrouwen, zelf heb ik het shirt van de OranjeLeeuwinnen voor het EK 2017 mogen ontwerpen. Wel is het zo – en dat vind ik erg tof – dat Liona het eerste merk is dat exclusief voor vrouwen ontwerpt, waardoor ieder shirt een eigen karakter heeft en je niet vlug een slap afgeleide van de mannentak tegenkomt.”

De rek is er bij de mannen wel uit. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.
Floor Wesseling
Trivia

“Ik voorzie dat grote merken als adidas en Nike zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal. Dat zal verdergaan dan alleen de snit, ook de vormgeving. Daar is adidas als eerste mee begonnen; de Duitse vrouwen spelen al jaren in een ander design dan de mannen. Je ziet dat Nike nu volgt: op het aankomende WK zullen Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten allemaal met een eigen ontwerp spelen. Dat komt deels omdat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en de vraag dus toeneemt, deels omdat de rek er bij de mannen wel uit is. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.”

Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
Binnendoor

Björn van
der Doelen

​“Mark van Bommel kon de hele dag over voetbal praten. Ik keek niet eens de samenvattingen van mijn eigen wedstrijden, ging liever een beetje pielen met mijn gitaar.”
Overig

Ciao, Marco

Zijn afscheid in San Siro op 18 augustus 1995 voelde zo ongelooflijk, dat de toen zestienjarige Sjoerd Mossou besloot het niet te geloven. Marco van Basten was zijn held, en helden stopten niet. Hij was pas dertig, godverdomme.
Interview

Sneijder zingt
Hazes

Als iemand de soundtrack schreef bij het leven van Wesley Sneijder, dan was het André Hazes. “Bij bijna alles wat ik denk, doe of meemaak, past wel een nummer van André.”
Reconstructie

Het wonderlijke relaas
van verzorger Jan Maas

Supersub Wim Kieft uit Amsterdam is voor altijd de man die met een curieuze kopbal de aanzet gaf tot Oranjes EK-winst in 1988. Verzorger Jan Maas uit Ven-Zelderheide schreef geschiedenis door tijdens het bekertreffen tussen N.E.C. en De Treffers in 2000 juist een doelpunt met zijn hoofd te voorkomen. Reconstructie van een van de meest bizarre voetbalacties ooit.
Binnendoor

Leo
Beenhakker

“Ik ben een jaar lang een kakkerlak genoemd in Amsterdam en een pleurisjood in Rotterdam. En niet alleen door simpele zielen, maar ook door intelligente mensen met een leidinggevende baan bij een groot kantoor. Kun je zeggen: ‘Dat hoort erbij als je overstapt.’ Maar dat ís niet normaal.”
Overig

SANTOS presenteert:
DIEGO MARADONA

Nog een paar weken en dan verschijnt DIEGO MARADONA, de veelbesproken docufilm van Oscarwinnaar Asif Kapadia (SENNA, AMY) over de opkomst en ondergang van Diego Armando Maradona. Wij hebben ’m alvast mogen zien en we kunnen verklappen: het is 125 minuten lang genieten geblazen van nog niet eerder vertoonde beelden. In aanloop naar de bioscooppremière toert SANTOS langs filmhuizen in Breda, Utrecht en Rotterdam met een speciale preview van de film.