Shirtje kijken: FC Twente

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 22-05-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Liona presenteert zich als the first female soccer brand en is kledingsponsor van onder andere de Eredivisie-clubs VV Alkmaar, ADO Den Haag en FC Twente. De shirts zijn speciaal op maat gesneden van vrouwen, wat meer getailleerd dus. Dat is volgens mij goed gelukt, de snit is gewoon goed. Er is wat mij betreft wel een belangrijke ‘maar’: het materiaal. Dit shirt zit vol met lycra, waardoor het superstrak is. Dat is helemaal niet nodig; je had ook prima met polyesters kunnen werken, die kun je ook tailleren en snijden naar een vrouwenlichaam. Je wil het vrouwenvoetbal toch serieus nemen? Waarom dan zo’n stretchy, semisexy shirt? Dat zit heus niet lekkerder of zo. Misschien was het een vraag van FC Twente hoor, maar als ontwerper snap ik het niet zo.”

Het detail

“Boven de witte balk zie je een goudkleurig randje, dat heeft niets met FC Twente zelf te maken, maar alles met het merk Liona. Dat goud is namelijk de huiskleur van Liona. Om het af te maken is aan het einde van die rand ook nog eens zo’n piepklein leeuwenstaartje gestikt, zoals je ook in het logo van Liona ziet. Stoer dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, dan druk je als merk écht je stempel op een shirt.”

De geschiedenis

“Toen het merk zich eind 2015 presenteerde, kon het rekenen op veel bijval uit de voetbalwereld. ‘Eindelijk iets voor vrouwen’, werd gezegd. Dat is niet helemaal terecht: merken als adidas en Nike ontwikkelen al sinds 2010 meer getailleerde shirts speciaal voor vrouwen, zelf heb ik het shirt van de OranjeLeeuwinnen voor het EK 2017 mogen ontwerpen. Wel is het zo – en dat vind ik erg tof – dat Liona het eerste merk is dat exclusief voor vrouwen ontwerpt, waardoor ieder shirt een eigen karakter heeft en je niet vlug een slap afgeleide van de mannentak tegenkomt.”

De rek is er bij de mannen wel uit. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.
Floor Wesseling
Trivia

“Ik voorzie dat grote merken als adidas en Nike zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal. Dat zal verdergaan dan alleen de snit, ook de vormgeving. Daar is adidas als eerste mee begonnen; de Duitse vrouwen spelen al jaren in een ander design dan de mannen. Je ziet dat Nike nu volgt: op het aankomende WK zullen Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten allemaal met een eigen ontwerp spelen. Dat komt deels omdat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en de vraag dus toeneemt, deels omdat de rek er bij de mannen wel uit is. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.”

Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

De dribbelkunst van
Lionel Messi
volgens
Jan Mulder

Probeer de ongeëvenaarde dribbelkunst van Lionel Andrés Messi eens groots te duiden, vroeg SANTOS aan Jan Mulder. Dat lukte met verve, al vond Jan zelf van niet. “Messi heeft ons dribbels geschonken die je met de uitvinding van Johannes Gutenberg, en Laurens Janszoon Coster zo u wilt, niet kunt duiden aan de nabestaanden van SANTOS-lezers. Je moet het hebben gezien.”
Film

Uit de archieven
van
Johan Kramer:
De stem van Barcelona

Op speciaal verzoek van SANTOS opent regisseur Johan Kramer zijn archief vol schitterende voetbalfilmpjes. Geregeld delen we zo’n pareltje. Dit keer in de hoofdrol: Manel Vich, als stadionspeaker zestig jaar lang (!) de stem van FC Barcelona. Over het geheim van een goede speaker, zijn favoriete speler aller tijden en waarom er gefloten werd als hij Johan Cruijff omriep.
SANTOS #12: Voetbalstijlgids

Als je haar
maar goed zit

Of ze nu willen of niet, voetballers geven gezicht aan de tijdsgeest, aan de laatste trends, of domweg aan een kapsel dat nog nooit iemand eerder had bedacht. Van Beckham tot Breitner en van Valderrama tot Van der Gaag, in SANTOS #12 vieren we onze favoriete voetballershoofden. Niets is te gek in deze voetbalstijlgids-met-een-knipoog, alles mag.
Rubriek

Shirtje kijken:
De WK-editie

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. In deze speciale aflevering neemt hij de deelnemers van het komende vrouwen-WK onder de loep. Spoiler alert: op basis van de tenues is Frankrijk torenhoog titelfavoriet.
Beeldreportage

Op zoek naar de
‘Kom-maar-op-blik’

De Haarlemse fotografe Nienke Veneboer volgde een seizoen lang het spoor de talenten van de Haarlemse Meiden Voetbal School, op zoek naar de ‘Kom-maar-op-blik’ in hun ogen. “Vaak zie je de passie bij mensen pas op het moment dat ze doen wat ze het liefste doen. Naar die gedrevenheid was ik op zoek.”
Film

Uit de archieven
van
Johan Kramer:
The story of Jürgen Klopp

Op speciaal verzoek van SANTOS opent regisseur Johan Kramer zijn archief vol schitterende voetbalfilmpjes. Zo nu en dan delen we zo’n pareltje. Vandaag is dat een kijkje in de ziel van Jürgen Klopp, de Duitse trainer die zaterdag met zijn club Liverpool de Champions League-finale speelt tegen Tottenham Hotspur. “Ik geloof niet dat de angst om te verliezen een winnaar van je maakt, maar dat het ’m zit in de wil om te winnen.”