Shirtje kijken: FC Twente

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 22-05-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Liona presenteert zich als the first female soccer brand en is kledingsponsor van onder andere de Eredivisie-clubs VV Alkmaar, ADO Den Haag en FC Twente. De shirts zijn speciaal op maat gesneden van vrouwen, wat meer getailleerd dus. Dat is volgens mij goed gelukt, de snit is gewoon goed. Er is wat mij betreft wel een belangrijke ‘maar’: het materiaal. Dit shirt zit vol met lycra, waardoor het superstrak is. Dat is helemaal niet nodig; je had ook prima met polyesters kunnen werken, die kun je ook tailleren en snijden naar een vrouwenlichaam. Je wil het vrouwenvoetbal toch serieus nemen? Waarom dan zo’n stretchy, semisexy shirt? Dat zit heus niet lekkerder of zo. Misschien was het een vraag van FC Twente hoor, maar als ontwerper snap ik het niet zo.”

Het detail

“Boven de witte balk zie je een goudkleurig randje, dat heeft niets met FC Twente zelf te maken, maar alles met het merk Liona. Dat goud is namelijk de huiskleur van Liona. Om het af te maken is aan het einde van die rand ook nog eens zo’n piepklein leeuwenstaartje gestikt, zoals je ook in het logo van Liona ziet. Stoer dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, dan druk je als merk écht je stempel op een shirt.”

De geschiedenis

“Toen het merk zich eind 2015 presenteerde, kon het rekenen op veel bijval uit de voetbalwereld. ‘Eindelijk iets voor vrouwen’, werd gezegd. Dat is niet helemaal terecht: merken als adidas en Nike ontwikkelen al sinds 2010 meer getailleerde shirts speciaal voor vrouwen, zelf heb ik het shirt van de OranjeLeeuwinnen voor het EK 2017 mogen ontwerpen. Wel is het zo – en dat vind ik erg tof – dat Liona het eerste merk is dat exclusief voor vrouwen ontwerpt, waardoor ieder shirt een eigen karakter heeft en je niet vlug een slap afgeleide van de mannentak tegenkomt.”

De rek is er bij de mannen wel uit. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.
Floor Wesseling
Trivia

“Ik voorzie dat grote merken als adidas en Nike zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal. Dat zal verdergaan dan alleen de snit, ook de vormgeving. Daar is adidas als eerste mee begonnen; de Duitse vrouwen spelen al jaren in een ander design dan de mannen. Je ziet dat Nike nu volgt: op het aankomende WK zullen Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten allemaal met een eigen ontwerp spelen. Dat komt deels omdat vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en de vraag dus toeneemt, deels omdat de rek er bij de mannen wel uit is. Het vrouwenvoetbal is nog veel meer een onontgonnen gebied.”

Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
SANTOS #14: Engeland special

De keeper, de kopbal,
de redding, de hond
en de duik

Ze mogen zich voor van alles op de borst kloppen, maar de beste voetballer aller tijden komt niet uit Engeland. De beste doelman wellicht wel. Of in ieder geval: de keeper met de meest legendarische save(s) aller tijden. Wilfried de Jong over Gordon Banks (1937-2019), de doelman die net zo gemakkelijk een zwerfhond klemvast nam als een kopbal van Pelé uit zijn goal ranselde.
SANTOS #14: Engeland special

De meest eigenwijze club van Engeland

De kleine non-league club Lewes FC overleefde een bijna-faillissement en geldt tegenwoordig als een voorbeeld voor andere clubs. Hoe? Door alles nét even anders te doen dan de rest. “We zijn niet tegendraads om het tegendraads zijn. We willen gewoon het goede doen.”
SANTOS SPECIAL: 100 JAAR BEKERVOETBAL

Ooit winnen
wij ’m

Voor iedere supporter van een kleine club is de KNVB Beker de heilige graal, een obsessie, de ultieme beloning voor jarenlange trouw. Totdat je – zoals bijna altijd – roemloos wordt uitgeschakeld. Dan wil je er acuut niets meer van weten, van die verdomde beker. Een essay van Sjoerd Mossou.
SANTOS #11: HUP VROUWEN

Being
Hélène
Hendriks

Ze is geliefd in de voetbalwereld, FOX-verslaggeefster en Veronica-presentatrice Hélène Hendriks, zo blijkt tijdens een lange avond meelopen door Zwolle. Maar toch ook weer niet bij iedereen. “Als ik negatieve opmerkingen niet moeiteloos van me kon laten afglijden, zou ik echt een zwaar leven hebben.”
Reportage

Op pad met
lotingkoning
Heinrich Welling

Eigenlijk is Heinrich Welling competitieplanner en coördinator wedstrijdzaken bij de KNVB, maar Nederland kent hem als de snordragende ‘baas der balletjes’ tijdens bekerlotingen. Hij doet ze overal in het land, ook voor jeugdcups, ruim twintig keer per seizoen. “Roep het maar lekker hard, Mathijs!”
SANTOS #05: SING WHEN YOU'RE WINNING

Hij is een vriend
van Van Swieten

Een goed spreekkoor is bij voorkeur droogkomisch, makkelijk mee te zingen en een tikkeltje infantiel. Het perfecte tribuneliedje ontstaat spontaan, het valt niet voor te koken of te regisseren. Sjoerd Mossou op zoek naar de ziel en rafelrandjes van het Nederlandse spreekkoor.