Shirtje kijken: Feyenoord

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 18-04-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Vandaag is dat het iconische Feyenoord-thuisshirt met Gouden Gids voorop, uit de vroege jaren 80. Een in vrijwel alle opzichten historisch exemplaar. “Ik heb ’m gekocht als cadeautje voor een vriend, maar misschien houd ik ’m wel zelf.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Dit shirt dateert uit een voor voetbalshirts revolutionair tijdperk. Tot in de jaren 70 waren de shirts veelal gemaakt van wol, vanaf de jaren 80 werd dat polyester en katoen. Daardoor is dit van de binnenkant lekker zacht en van de buitenkant mooi glimmend. Alleen was de polyester in die jaren nog niet van superkwaliteit en dat merk je wel. Als je hierin gaat sporten, is je shirt al vlug zeiknat van het zweet. Dat maakt voor de vormgeving niet veel uit natuurlijk. Die vind ik echt prachtig, heel veel klassieker dan dit shirt zijn ze niet gemaakt. Er is eigenlijk maar één detail dat daarvan afwijkt: het kraagje. Dat had volgens goed Feyenoord-gebruik harlekijn moeten zijn; links wit en rechts rood, zoals je bij de V-hals wel ziet. Maar goed, dat mag de pret niet drukken wat mij betreft.”

Het detail

“Dit shirt is onlosmakelijk verbonden met het seizoen 1983-1984, toen Johan Cruijff neerstreek in Rotterdam en Feyenoord kampioen maakte, maar met dit exemplaar is iets speciaals aan de hand. Dit shirt dateert namelijk al uit het seizoen daarvoor, toen Feyenoord in de slotfase van de competitie overstapte van adidas naar Puma – dat kon toen kennelijk zomaar. Dat kun je zien aan het inmiddels totaal verwassen Puma-logo: dat werd er in 1983 op gezeefdrukt; een seizoen later werd het gestikt. Verder zijn de ontwerpen exact hetzelfde. Dat maakt dit niet alleen het shirt van Cruijff, maar óók dat van Willem van Hanegem, die er in 1983 zijn laatste wedstrijden als Feyenoorder in speelde. Te gek detail, toch?”

De geschiedenis

“Ook historisch: in deze periode kwam de shirtsponsoring op en Gouden Gids was de eerste shirtsponsor van Feyenoord. Als ontwerper krijg ik een beetje jeuk van dat rood-wit en dan dat goud voorop. Dat ziet er gewoon heel raar uit. Tegelijkertijd vind ik het ook erg vet, al is dat misschien uit nostalgische overwegingen. Ik begon in die tijd voetbal te kijken, Cruijff en Gullit waren mijn grote helden... Met dit shirt is voor mij persoonlijk voetbal begonnen.”

Dit is niet alleen het shirt van Cruijff, maar óók dat van Willem van Hanegem.
Floor Wesseling
Trivia

“Voor verzamelaars zijn deze shirts de krenten in de pap, absoluut, maar dat ik ’m in mijn bezit heb gekregen, is eigenlijk meer geluk dan wijsheid. Ik kwam ’m namelijk tegen op een Engelse website en besloot ’m te kopen als cadeautje voor een vriend. Ik was alleen iets te gretig en bleek per ongeluk een kindershirt te hebben gekocht, maar toen ik contact opnam met de mensen achter die website, bleken ze óók nog een volwassenenmaatje te hebben liggen.”

“Ja, online bestellen is wel een gok natuurlijk, maar er zijn trucjes om de neppers eruit te filteren. Ik kijk altijd naar de labels bijvoorbeeld, maar ook naar het materiaal en de stiksels. En ik overleg vaak met andere verzamelaars. Hoe ik in dit geval weet dat het om een origineel exemplaar gaat? De stiksels van de Gouden Gids-lap! Dat is oude draad, bovendien zie je aan de steken dat het mensenwerk is. Dan weet je: dit is een echte, geen goedkope namaak uit een fabriek. Ik ben er trouwens nog niet uit of ik ’m wel cadeau ga doen, daarvoor vind ik ’m eigenlijk te mooi. Misschien houd ik ’m wel zelf.”

Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
Rubriek

Shirtje kijken:
FC Twente

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”
Reportage

Pirlo and
the City

In de relatieve anonimiteit van New York City begon Andrea Pirlo in de Verenigde Staten aan een tweede leven. In sportief opzicht was het geen doorslaand succes, maar dat maakte het niet minder intrigerend. Koen van der Velden, onze man ter plaatse, volgde het spoor van de Maestro in de Big Apple.
Interview

Schoenen. Bal.
Veldje. Liefde.

Schoenen, een bal, een veld. Meer heeft een geboren voetballer niet nodig. Op verzoek van SANTOS vertelt Robin van Persie alles over de heilige drie-eenheid.
Beeldreportage

City vóór
de sjeik

Als vermaard rockfotograaf portretteerde Kevin Cummins (Manchester, 1953) de grootste muziekhelden op aarde, van Ian Curtis tot Mick Jagger en van Oasis tot The Smiths. De gezworen Manchester City-supporter maakte in 2003 óók een van de mooiste voetbalfotoboeken ooit: We’re not really here, over het laatste seizoen van City in Maine Road, het oude stadion in de volksbuurt Moss Side.
Interview

Het mooiste voetbal
volgens Dennis Bergkamp

Dennis Bergkamp, icoon van het kunstzinnige voetbal, neemt plaats op de praatstoel. Wie inspireerden de jonge Dennis? Wie vervoeren de huidige Bergkamp? “Kopieergedrag ergert me, kopiëren leidt tot mislukken, omdat een kopie nooit zo goed is als het origineel.”
Reportage

Op pad met
lotingkoning
Heinrich Welling

Eigenlijk is Heinrich Welling competitieplanner en coördinator wedstrijdzaken bij de KNVB, maar Nederland kent hem als de snordragende ‘baas der balletjes’ tijdens bekerlotingen. Hij doet ze overal in het land, ook voor jeugdcups, ruim twintig keer per seizoen. “Roep het maar lekker hard, Mathijs!”