Shirtje kijken: Frankrijk

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 08-06-2018
Iedereen heeft het over het shirt van Nigeria, maar wat betreft grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling is het uitshirt van Frankrijk het mooiste tricot van het WK. “Dit is geen voetbalshirt meer, dit is gewoon mode, man.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Het shirt van Nigeria is heel populair, het is echt een hype geworden, en ik geef toe: ook ik behoor tot de groep die zo’n shirtje had willen bemachtigen, maar achter het net viste. Toch vind ik dat niet het mooiste shirt van het WK, mijn favoriet is het uitshirt van Frankrijk. Echt, dat overstijgt alle andere shirts, zowel kwalitatief als qua uitstraling. Wat betreft model en snit zijn de shirts van Frankrijk niet per se heel bijzonder, maar ze hebben een aantal unieke aanpassingen, zoals het knoopje bij het thuisshirt en deze kleine streepjes op het uitshirt – dat is draad, geen print! Net zoals bij het shirt van AC Milan dat ik eerder besprak, maar dan nog net wat ingewikkelder: het is namelijk gebreid. Ja, echt waar. Met een breimachine.”

Het detail

“Tsja, waar moet ik beginnen? Het stikt van de mooie details, zoals de Franse vlag in de nek en de belettering, die iets art deco-achtigs heeft en speciaal voor Frankrijk is ontworpen. En natuurlijk dat motto aan de binnenkant, de inner pride zoals het in vaktermen heet: Nos differences nous unissent, onze verschillen verenigen ons.”
“Maar het meest bijzondere vind ik toch wel de hals. Ik sprak laatst de designer van dit shirt en hij vertelde dat hij is geïnspireerd door Felix Baumgartner, die gek van die extreme parachutesprongen. Bij een van zijn sprongen ontstonden er vanuit zijn nek V-vormige condensstrepen zoals je ze ook ziet bij vliegtuigen, zo hard ging die Baumgartner. Dat effect heeft de ontwerper met deze hals proberen na te bootsen, om de snelheid van de spelers te benadrukken.” Lachend: “Ja, dit is wel een beetje voor de nerds, maar oké, het zal de ontwerper in me zijn.”

De designer is geïnspireerd door Felix Baumgartner, die gek van die extreme parachutesprongen.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Frankrijk heeft altijd wel mooie shirts gehad, maar sinds de FFF in 2011 overstapte van adidas naar Nike zijn de shirts echt van een buitenaards niveau. Kijk hier eens naar: dit is geen voetbalshirt meer, dit is gewoon mode, man. Bij adidas was het wat bonter, nu is het meer klassiek. Persoonlijk spreekt dat laatste me meer aan; het is heel stoer, maar toch met finesse gedaan. Overigens won Frankrijk juist in die oude shirts de meeste prijzen, dat dan weer wel.”

Trivia

“Grote merken als Nike brengen twee soorten shirts op de markt: één voor de voetballers en één voor de fans. Ook vroeger droegen spelers vaak een wat ander shirt, getailleerder en zo, maar nu zijn de verschillen veel groter. Als je goed kijkt, zie je bijvoorbeeld dat dit shirt is opgebouwd uit verschillende structuren die het zweet de goede kant op moeten leiden. En let ook op het gaas op de borst en de rug, plekken waar je veel zweet. De shirts zijn aangepast op het prestatievermogen van de sporter dus, en daarom zeker 60 euro duurder dan de ‘fanshirts’. Of die spelersshirts ook gewoon verkrijgbaar zijn? Ja hoor, je kunt ze online bestellen, geen probleem. Ik vraag me af of ze veel worden verkocht, maar in dit geval kon ik ’m toch echt niet laten liggen.”

Ik vind de huidige shirts van Frankrijk mooier dan die oude, maar juist in die oude wonnen ze de meeste prijzen, dat dan weer wel.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
Rubriek

Shirtje kijken:
FC Twente

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”
Reportage

Pirlo and
the City

In de relatieve anonimiteit van New York City begon Andrea Pirlo in de Verenigde Staten aan een tweede leven. In sportief opzicht was het geen doorslaand succes, maar dat maakte het niet minder intrigerend. Koen van der Velden, onze man ter plaatse, volgde het spoor van de Maestro in de Big Apple.
Interview

Schoenen. Bal.
Veldje. Liefde.

Schoenen, een bal, een veld. Meer heeft een geboren voetballer niet nodig. Op verzoek van SANTOS vertelt Robin van Persie alles over de heilige drie-eenheid.
Beeldreportage

City vóór
de sjeik

Als vermaard rockfotograaf portretteerde Kevin Cummins (Manchester, 1953) de grootste muziekhelden op aarde, van Ian Curtis tot Mick Jagger en van Oasis tot The Smiths. De gezworen Manchester City-supporter maakte in 2003 óók een van de mooiste voetbalfotoboeken ooit: We’re not really here, over het laatste seizoen van City in Maine Road, het oude stadion in de volksbuurt Moss Side.
Interview

Het mooiste voetbal
volgens Dennis Bergkamp

Dennis Bergkamp, icoon van het kunstzinnige voetbal, neemt plaats op de praatstoel. Wie inspireerden de jonge Dennis? Wie vervoeren de huidige Bergkamp? “Kopieergedrag ergert me, kopiëren leidt tot mislukken, omdat een kopie nooit zo goed is als het origineel.”
Reportage

Op pad met
lotingkoning
Heinrich Welling

Eigenlijk is Heinrich Welling competitieplanner en coördinator wedstrijdzaken bij de KNVB, maar Nederland kent hem als de snordragende ‘baas der balletjes’ tijdens bekerlotingen. Hij doet ze overal in het land, ook voor jeugdcups, ruim twintig keer per seizoen. “Roep het maar lekker hard, Mathijs!”