Shirtje kijken: Frankrijk

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 08-06-2018
Iedereen heeft het over het shirt van Nigeria, maar wat betreft grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling is het uitshirt van Frankrijk het mooiste tricot van het WK. “Dit is geen voetbalshirt meer, dit is gewoon mode, man.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Het shirt van Nigeria is heel populair, het is echt een hype geworden, en ik geef toe: ook ik behoor tot de groep die zo’n shirtje had willen bemachtigen, maar achter het net viste. Toch vind ik dat niet het mooiste shirt van het WK, mijn favoriet is het uitshirt van Frankrijk. Echt, dat overstijgt alle andere shirts, zowel kwalitatief als qua uitstraling. Wat betreft model en snit zijn de shirts van Frankrijk niet per se heel bijzonder, maar ze hebben een aantal unieke aanpassingen, zoals het knoopje bij het thuisshirt en deze kleine streepjes op het uitshirt – dat is draad, geen print! Net zoals bij het shirt van AC Milan dat ik eerder besprak, maar dan nog net wat ingewikkelder: het is namelijk gebreid. Ja, echt waar. Met een breimachine.”

Het detail

“Tsja, waar moet ik beginnen? Het stikt van de mooie details, zoals de Franse vlag in de nek en de belettering, die iets art deco-achtigs heeft en speciaal voor Frankrijk is ontworpen. En natuurlijk dat motto aan de binnenkant, de inner pride zoals het in vaktermen heet: Nos differences nous unissent, onze verschillen verenigen ons.”
“Maar het meest bijzondere vind ik toch wel de hals. Ik sprak laatst de designer van dit shirt en hij vertelde dat hij is geïnspireerd door Felix Baumgartner, die gek van die extreme parachutesprongen. Bij een van zijn sprongen ontstonden er vanuit zijn nek V-vormige condensstrepen zoals je ze ook ziet bij vliegtuigen, zo hard ging die Baumgartner. Dat effect heeft de ontwerper met deze hals proberen na te bootsen, om de snelheid van de spelers te benadrukken.” Lachend: “Ja, dit is wel een beetje voor de nerds, maar oké, het zal de ontwerper in me zijn.”

De designer is geïnspireerd door Felix Baumgartner, die gek van die extreme parachutesprongen.
Floor Wesseling
De geschiedenis

“Frankrijk heeft altijd wel mooie shirts gehad, maar sinds de FFF in 2011 overstapte van adidas naar Nike zijn de shirts echt van een buitenaards niveau. Kijk hier eens naar: dit is geen voetbalshirt meer, dit is gewoon mode, man. Bij adidas was het wat bonter, nu is het meer klassiek. Persoonlijk spreekt dat laatste me meer aan; het is heel stoer, maar toch met finesse gedaan. Overigens won Frankrijk juist in die oude shirts de meeste prijzen, dat dan weer wel.”

Trivia

“Grote merken als Nike brengen twee soorten shirts op de markt: één voor de voetballers en één voor de fans. Ook vroeger droegen spelers vaak een wat ander shirt, getailleerder en zo, maar nu zijn de verschillen veel groter. Als je goed kijkt, zie je bijvoorbeeld dat dit shirt is opgebouwd uit verschillende structuren die het zweet de goede kant op moeten leiden. En let ook op het gaas op de borst en de rug, plekken waar je veel zweet. De shirts zijn aangepast op het prestatievermogen van de sporter dus, en daarom zeker 60 euro duurder dan de ‘fanshirts’. Of die spelersshirts ook gewoon verkrijgbaar zijn? Ja hoor, je kunt ze online bestellen, geen probleem. Ik vraag me af of ze veel worden verkocht, maar in dit geval kon ik ’m toch echt niet laten liggen.”

Ik vind de huidige shirts van Frankrijk mooier dan die oude, maar juist in die oude wonnen ze de meeste prijzen, dat dan weer wel.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. In de eerste aflevering van deze rubriek besprak hij een shirt van AC Milan.
Lees ook
Rubriek

Lulkoek: Duitsers scoren
altijd in de laatste minuut

Michel Abbink, alias @sportzeloot, ontrafelt mythes, kraakt clichés en licht tegels. Deze keer analyseert hij de stelling die in het collectief geheugen is gegrift, en na Duitsland-Zweden weer overal opdook: Duitsers scoren altijd in de laatste minuut.
SANTOS #05: SING WHEN YOU'RE WINNING

De (on)zin van
het volkslied

Het volkslied. Meezingen of niet? En hoe dan? Een beetje spottend of juist voluit? En, niet onbelangrijk: wat valt er nou eigenlijk mee te winnen? Onze (ervarings)deskundige Jan Mulder geeft de antwoorden.
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

Russische
roulette

In een WK-gids met alle teams en zo'n handig uitklapbaar speelschema hadden we geen zin in. Maar natúúrlijk gaat het in SANTOS #08 ook over het WK. Wat dachten jullie dan, met Lionel Messi als rode draad? Dit WK móét het gebeuren voor hem. SANTOS-hoofdredacteur Bart Vlietstra, in zijn vrije tijd verwoed verzamelaar van alternatieve voetbalplaatjes, blikte alvast vooruit aan de hand van zijn Tschuttiheftli-stickeralbum.
Rubriek

Shirtje kijken:
Chelsea

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer een exemplaar van Chelsea, het Umbro-thuisshirt uit de periode 1995-1997. “Het ultieme jarennegentigshirt.”
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

Frenkie de Jong, de grootste Messi-fan van de Eredivisie

Voor SANTOS #08, een eerbetoon aan Lionel Messi, gingen we op bezoek bij Frenkie de Jong (21), naast middenvelder van Ajax waarschijnlijk de grootste Messi-fan van de hele Eredivisie. Dat was op donderdag 26 april, toen van interesse van FC Barcelona nog niets bekend was. “Natuurlijk zou ik met Messi willen spelen. Hij is bijna 31. Ik moet opschieten, haha.”
Reportage

Diego was
hier

Nooit speelde hij voor of tegen een Nederlandse club. Oftewel: de wonderlijke geschiedenis van Diego Maradona en Nederland.