Shirtje kijken: Newcastle United

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 17-03-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is dat het uitshirt van Newcastle United uit het seizoen 1996-1997. “Heel vet, maar ik krijg al rode tepels als ik ernaar kijk.”

Beeld: Marques Malacia

Het ontwerp

“Dit is een instant classic natuurlijk. Zo’n typisch jarennegentigshirt van adidas, met grote logo’s en een hele dikke ribkraag van zeker vier of vijf centimeter, en dan ook nog eens een iconische hoofdsponsor en dito naam achterop – waarover zo meer. Heel vet dus, maar er is wel één ding: als ik het zo in mijn handen heb, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze in dit shirt hebben gevoetbald. De stof is heel dik en stijf, een beetje denimachtig. Het past perfect in het modebeeld van destijds, maar is totaal niet geschikt om in te voetballen. Waarom ze het zo hebben gemaakt? Geen idee, het is niet zo dat de designers in die tijd niet beter wisten of zo. Kijk maar naar het Chelsea-shirt van toen, daar gingen mode en sportief gewoon hand in hand. En dan die logo’s... Dat is veel te dik geborduurd, ik krijg al rode tepels als ik ernaar kijk. Het kan niet anders dan dat alle spelers een ondershirt droegen.”

Het detail

“Wat dit shirt extra karakter geeft, is de sponsor, Newcastle Brown Ale. Niet zomaar een sponsor, maar echt eentje die bij de club en de stad past, een beetje zoals Philips en PSV. Dat zit ’m niet alleen in de naam, maar ook in dat logo: als je goed kijkt, zie je in die blauwe ster het silhouet van de stad. Dat bier is echt drab trouwens, veel te bitter. Niet te zuipen.”

De geschiedenis

“De bijnaam van Newcastle United is natuurlijk the Magpies, de eksters. Club en vogel delen de kleuren zwart en wit, al ruim honderd jaar de basis voor het thuisshirt van Newcastle. In dit uitshirt komen die zwart-witte strepen ook terug, in de kraag en in de band die van de sponsoruiting een soort kampioensgordel uit het boksen maakt. Het grappig is dat die zwart-witte strepen je direct doen denken aan het thuisshirt, maar eigenlijk zit je gewoon naar de drie adidas-strepen te kijken. Slim, toch?”

Trivia

“Het mooiste van dit shirt vind ik misschien nog wel de naam die achterop staat, die van de Colombiaanse aanvaller Faustino Asprilla. Geweldige voetballer. Met hem aan boord hoopte Newcastle kampioen worden, maar eindigde de club twee keer achter elkaar achter als tweede. Asprilla werd een beetje symbool voor dat falen, voor zover je daarvan kunt spreken als je tweede wordt achter Fergusons Manchester United. Asprilla presteerde niet zo goed als eerder bij Parma, maar hij had ook last van het Memphis-syndroom: in de media ging het veel te vaak over allerlei randzaken; dat hij bij aankomst in Engeland, middenin een sneeuwstorm, toevallig een bontjas droeg bijvoorbeeld. Na amper twee jaar keerde hij weer terug naar Parma.”

Asprilla presteerde niet zo goed als eerder bij Parma, maar hij had ook last van het Memphis-syndroom.
Floor Wesseling
Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
SANTOS #08: MESSI'S MISSIE

De dribbelkunst van
Lionel Messi
volgens
Jan Mulder

Probeer de ongeëvenaarde dribbelkunst van Lionel Andrés Messi eens groots te duiden, vroeg SANTOS aan Jan Mulder. Dat lukte met verve, al vond Jan zelf van niet. “Messi heeft ons dribbels geschonken die je met de uitvinding van Johannes Gutenberg, en Laurens Janszoon Coster zo u wilt, niet kunt duiden aan de nabestaanden van SANTOS-lezers. Je moet het hebben gezien.”
Film

Uit de archieven
van
Johan Kramer:
De stem van Barcelona

Op speciaal verzoek van SANTOS opent regisseur Johan Kramer zijn archief vol schitterende voetbalfilmpjes. Geregeld delen we zo’n pareltje. Dit keer in de hoofdrol: Manel Vich, als stadionspeaker zestig jaar lang (!) de stem van FC Barcelona. Over het geheim van een goede speaker, zijn favoriete speler aller tijden en waarom er gefloten werd als hij Johan Cruijff omriep.
SANTOS #12: Voetbalstijlgids

Als je haar
maar goed zit

Of ze nu willen of niet, voetballers geven gezicht aan de tijdsgeest, aan de laatste trends, of domweg aan een kapsel dat nog nooit iemand eerder had bedacht. Van Beckham tot Breitner en van Valderrama tot Van der Gaag, in SANTOS #12 vieren we onze favoriete voetballershoofden. Niets is te gek in deze voetbalstijlgids-met-een-knipoog, alles mag.
Rubriek

Shirtje kijken:
De WK-editie

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. In deze speciale aflevering neemt hij de deelnemers van het komende vrouwen-WK onder de loep. Spoiler alert: op basis van de tenues is Frankrijk torenhoog titelfavoriet.
Beeldreportage

Op zoek naar de
‘Kom-maar-op-blik’

De Haarlemse fotografe Nienke Veneboer volgde een seizoen lang het spoor de talenten van de Haarlemse Meiden Voetbal School, op zoek naar de ‘Kom-maar-op-blik’ in hun ogen. “Vaak zie je de passie bij mensen pas op het moment dat ze doen wat ze het liefste doen. Naar die gedrevenheid was ik op zoek.”
Film

Uit de archieven
van
Johan Kramer:
The story of Jürgen Klopp

Op speciaal verzoek van SANTOS opent regisseur Johan Kramer zijn archief vol schitterende voetbalfilmpjes. Zo nu en dan delen we zo’n pareltje. Vandaag is dat een kijkje in de ziel van Jürgen Klopp, de Duitse trainer die zaterdag met zijn club Liverpool de Champions League-finale speelt tegen Tottenham Hotspur. “Ik geloof niet dat de angst om te verliezen een winnaar van je maakt, maar dat het ’m zit in de wil om te winnen.”