Shirtje kijken: Pumas UNAM

Woord: Floor Wesseling
Gepost: 05-03-2019
Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer zijn het er twee: de thuis- en uitshirts die het Mexicaanse Pumas UNAM droeg in het seizoen 2016-2017. “Je kunt deze shirts eigenlijk niet los van elkaar zien, ze hóren bij elkaar. Superuniek.”

Beeld: Marques Malacia, BondRocketImages/Shutterstock.com

Het ontwerp

“Zo op het eerste oog zijn dit templateshirts zoals zoveel door Nike gesponsorde clubs die in dat seizoen droegen, met generieke bedrukking en standaardkraag en -mouwen. Maar die print op de voorzijde, dat maakt deze shirts echt uniek. Daarvoor moet je weten dat Pumas de club is van Mexico’s grootste universiteit: de Universidad Nacional Autónoma de México, kortweg UNAM. Blikvanger van de campus is een enorme muurschildering die de universiteitsbibliotheek siert, en juist dat ontwerp zie je terug op deze shirts. En niet ongeveer hè, maar heel precies; de shirtontwerper heeft er zelfs de originele tekeningen voor opgevraagd.”

Het detail

“Zoals je ziet, is die muurschildering veel te groot om in één shirt te vangen. Daarom heeft de ontwerper zich niet beperkt tot het thuisshirt: het gouden thuisshirt toont de westzijde van de schildering, op het donkerblauwe uitshirt zie je de oostzijde. Vet, toch? Vandaar dat je deze shirts eigenlijk niet los van elkaar kunt zien, ze hóren bij elkaar. Superuniek. Veel supporters en verzamelaars hebben ze dan ook allebei gekocht.”
“Ook zelden vertoond: het hele shirt is ondergeschikt aan het ontwerp; het Nike-logo staat veel hoger dan normaal en de sponsoren zijn zelfs verdreven naar de mouw en rug.”

De geschiedenis

“Wat natuurlijk ook opvalt, is die enorme poemakop op de borst – in feite gewoon een heel groot logo. Ik vind het wel cool, het shirt krijgt daardoor een soort ijshockeykarakter. Ook tof is dat het door de jaren heen gemeengoed is geworden; Pumas speelt met zo’n enorm logo op de borst, daar heb je als kleding- of shirtsponsor maar mee te dealen.”

Trivia

“Dit shirt is ontworpen door Justin Atalian, een Amerikaan uit Los Angeles. Hij zat destijds tegenover me op het Nike-kantoor in Hilversum, dus ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe hij hemel en aarde heeft moeten bewogen om dit ontwerp erdoor te krijgen. De club zelf had hij zo overtuigd natuurlijk, maar daarna moest de rest nog. Die sponsoren dus, maar ook de mensen bij Nike, omdat die wandtekening niet de meest brave is, vol duivels, slavernij en ander dood en verderf. En dan moest hij vervolgens ook nog die originele tekeningen boven water krijgen. Het was echt een gevecht, maar voor een ontwerper is dit wel de heilige graal, hoor.”

Floor Wesseling is grafisch ontwerper en eigenaar van Studio Wesseling. Voorheen werkte hij bij Nike, waarvoor hij onder meer het shirt ontwierp waarin Oranje speelde op het WK 2014. Klik hier voor eerdere afleveringen van deze rubriek.
Lees ook
Rubriek

Shirtje kijken:
FC Twente

Grafisch ontwerper en voetbalshirtprofessor Floor Wesseling duikt voor SANTOS zo nu en dan een bijzonder shirt op uit zijn eindeloze verzameling. Dit keer is het een exemplaar dat de vrouwen van FC Twente droegen in 2016-2017. “Ik voorzie dat grote merken zich de komende jaren steeds meer zullen toeleggen op vrouwenvoetbal.”
Reportage

Pirlo and
the City

In de relatieve anonimiteit van New York City begon Andrea Pirlo in de Verenigde Staten aan een tweede leven. In sportief opzicht was het geen doorslaand succes, maar dat maakte het niet minder intrigerend. Koen van der Velden, onze man ter plaatse, volgde het spoor van de Maestro in de Big Apple.
Interview

Schoenen. Bal.
Veldje. Liefde.

Schoenen, een bal, een veld. Meer heeft een geboren voetballer niet nodig. Op verzoek van SANTOS vertelt Robin van Persie alles over de heilige drie-eenheid.
Beeldreportage

City vóór
de sjeik

Als vermaard rockfotograaf portretteerde Kevin Cummins (Manchester, 1953) de grootste muziekhelden op aarde, van Ian Curtis tot Mick Jagger en van Oasis tot The Smiths. De gezworen Manchester City-supporter maakte in 2003 óók een van de mooiste voetbalfotoboeken ooit: We’re not really here, over het laatste seizoen van City in Maine Road, het oude stadion in de volksbuurt Moss Side.
Interview

Het mooiste voetbal
volgens Dennis Bergkamp

Dennis Bergkamp, icoon van het kunstzinnige voetbal, neemt plaats op de praatstoel. Wie inspireerden de jonge Dennis? Wie vervoeren de huidige Bergkamp? “Kopieergedrag ergert me, kopiëren leidt tot mislukken, omdat een kopie nooit zo goed is als het origineel.”
Reportage

Op pad met
lotingkoning
Heinrich Welling

Eigenlijk is Heinrich Welling competitieplanner en coördinator wedstrijdzaken bij de KNVB, maar Nederland kent hem als de snordragende ‘baas der balletjes’ tijdens bekerlotingen. Hij doet ze overal in het land, ook voor jeugdcups, ruim twintig keer per seizoen. “Roep het maar lekker hard, Mathijs!”